luni, 15 mai 2017

Gazon si gradina


Vecinul meu are cel mai frumos gazon de pe strada. Primavara vin doi indivizi si arunca niste chestii peste toata suprafata gazonului apoi pun un afis prin care suntem avertizati sa nu lasam cainii sa sa plimbe pe acolo pentru ca e pericol sa se otraveasca.
Pe langa asta ,periodic vin si masoara Ph-ul solului ,il cauta de gandaci si viermi si alti ''daunatori''.
Dupa ceva timp,,gazonul incepe sa creasca verde ,frumos si toate firele de iarba au aceeasi marime si culoare,nu gasesti o buruiana printre ele.Cand ii vad asa de gospodari,imi aduc aminte cum se trezeau bunicii dis de dimineata si fiecare se apuca de trebaluit pe langa casa.
Pe timpul verii ,bunica avea o singura misiune importanta ;gradina de zarzavat.
Acolo incepea ziua si acolo se termina ,cautand cu grija fiecare fir plantat ,scotind fiecare buruiana si punandu-ne pe noi sa fugarim gainile care din intamplare ar fi gasit vreo gaura in gard ca sa se strecoare prin ea si sa inceapa scormonitul dupa rame.
Cu asa mare grija se ocupa si canadienii de gazonul lor doar ca de acolo nu mananca nimic ,nu culeg roade .
La mine in curte totul e verde dar printre tufele de trifoi,cresc floricele mov ,galbene si albe. Cand soarele streluceste,albinele vin sa culeaga polenul,bondarii bazaie ,iar furnicile isi vad de treaba lor.
Din cand in cand mai culeg cate o frunza de patlagina ca sa imi fac un ceai ,mai o urzica ,mai o papadie.
Mi-e tare draga ''iarba'' mea cea care creste asa cum a lasat-o Dumnezeu ,salbatica si in tufe pline de gaze.
Eu nu torn apa clocotita peste musuroiul din curte ,nici nu bag otrava in toate gaurile  si nu scot papadiile din radacina cu unealta aia speciala,las totul cat mai natural cu putinta ,tai si iarba cand e prea mare ,curat si frunzele toamna dar nu fac din asta preocuparea mea principala.
Mi-ar fi placut sa am si eu o gradina de legume ca a bunicii dar ma multumesc si cu un ghiveci mai mare ,patru scanduri umplute cu pamant de la supermarket.
Anu trecut am cumparat pamant organic (ce o mai fi si ala ) ,am plantat cate ceva ,am pus si seminte ,dar de crescut nu au crescut nici macar buruienile . Eu m-am incapatanat sa nu pun fertilizator si prbabil ca asta a fost motivul pentru caren-am avut recolta.
Anul asta incerc iar ,tot stilul fara chimicale ,probabil ca n-am sa fac conserve din gradina ,dar poate un patrunjel sau un marar tot voi avea .


2 comentarii:

  1. Nici la mine nu se face nimic, din cauza de umbra. Eu nu am copaci, dar artarii vecinilor imi fac umbra. As cultiva in fata casei, ca acolo e soare, dar nu cred ca e voie.
    Vazusem pe Internet ca in Quebec cineva facuse gradina de legume in fata casei, si l-a amenintat primaria sa o scoata si sa planteze iarba ca cica nu e voie. Omul lupta pentru sustenabilitate, iar gradina lui era chiar frumoasa, adica nu era ceva inestetic, nu stiu ce ii deranja pe aia de la primarie. Nu stiu ce s-a intamplat, daca a castigat sau nu lupta cu primaria.

    RăspundețiȘtergere
  2. Citisem si eu povestea respectiva ,dar nu cred ca a a vut castig de cauza. Daca ''by law ''zice ca nu e voie ,asa se face ca astia nu fac decat sa aplice tiparul chiar daca nu e logic ce fac.
    Probabil ca ai putea cultiva ceva care face flori sau verdeata ,dar legume adevarate nu cred ca ai voie in fata casei. Ai putea incerca cu ghivece mari pe care sa le muti la nevoie.

    RăspundețiȘtergere